twee miljoen bezoekjes in twaalf maanden bij broodsmakelijk.nl

Broodsmakelijk ontving afgelopen twaalf maanden 2.000.000 bezoekjes

We schrijven twaalf januari 2021 en we krijgen van Google door (die tellingen voor ons uitvoert) dat broodsmakelijk.nl in de afgelopen twaalf maanden twee miljoen bezoekjes heeft ontvangen. Twee miljoen, we konden het haast niet geloven, en nog steeds niet. Voor ons een memorabel feit. Dank jullie wel voor het in ons gestelde vertrouwen.

Geen vooropgesteld plan

Toen we met deze website begonnen was er geen vooropgesteld plan. Ook hadden wij ons geen doel gesteld hoeveel bezoekers we zouden gaan ontvangen, waarom zouden we? We zijn immers geen bedrijf. Geen doelen, niets moet, en alles mag zolang de bezoekers er maar wat van kunnen leren. We wilden thuisbakkers graag helpen betere broden te laten bakken. Wat we hebben geschreven over broodbakken en aanpalende onderwerpen schrijven we uit pure passie en dat heeft geleid tot wat de site nu is.

Wel was vanaf de start heel duidelijk dat we de thuisbakkers vooral inzicht wilden verschaffen. Dus niet zo zeer teksten over het "doen" maar het "doorgronden". Dus geen opsomming "dat" je iets moet doen, zoals je dat aantreft in recepten, daarmee bak je nog geen betere broden en verschaft je geen kennis en inzicht. Wij schrijven vooral over "waarom" je iets moet doen en wat de invloed daarvan is op het eindresultaat.

Dat deze aanpak op prijs wordt gesteld werd ons duidelijk uit de vele complimenten en bedankjes die we mochten ontvangen. Maar weet dat onze lol zit in het schrijven van artikelen waarmee we kennis overdragen. En dat dit zou leiden tot de populariteit die de site nu heeft, hadden we nooit bedacht of verwacht. Omdat we niets verwacht hadden, zijn we meer dan verrast met het behalen van deze mijlpaal (wanneer gaan we dit nou eens kilometerpaal noemen?) en zijn we zo trots als een pauw.

Molenwinkels

In retrospect bleven onze artikelen niet beperkt tot het broodbakken. Met het belangrijkste ingrediënt van brood, volkorenmeel, was wat aan de hand. Dat toonden we aan in onze grote meel- en bloem test. Het volkorenmeel dat bij de supermarkt te koop is, blijkt niet écht volkorenmeel te zijn. Gelukkig zijn wij, vooral in Nederland, in de luxe omstandigheid dat we korenmolens hebben die nog steeds, vooral door inzet van vrijwilligers, graan malen en écht, puur, volkorenmeel verkopen.

Wil je dus een écht volkorenbrood bakken dan moet je de meel bij de molenaar kopen. Vandaar dat we, als extra dienstverlening voor onze bezoekers, adressen zijn gaan verzamelen van molenwinkels. Dat bleek (achteraf) in schot in de roos. De molenwinkelpagina's bleken razend populair.

Mede gedreven door die populariteit zijn we een kleine zijweg ingeslagen. Een groot deel van de thuisbakkers is zelf brood gaan bakken omdat ze bewust bezig zijn met voedsel en dit vooral "eerlijk" voedsel moet zijn. Zij kopen dan ook steeds meer biologische producten en er is een sterke tendens om dit niet meer in de supermarkt of biowinkel te kopen maar rechtstreeks bij de boer waardoor deze een eerlijke prijs krijgt en niet afgeknepen wordt door grote inkooporganisaties.

Dat heeft geleid tot een nieuwe uitdaging, het verzamelen van adressen van kaasboerderijen, boerderijwinkels, melktapautomaten, maar ook adressen van telers die zich gespecialiseerd hebben op een bepaalde teelt zoals asperges, aardbeien, champignons, blauwe bessen of lekker fruit. Maar ook adressen van organisaties met een zelfpluk of zelfoogst mogelijkheid. Die verzameling adressen is nog beperkt, maar zal zich, net als dit bij molenwinkels gebeurd is, organisch groeien en uiteindelijk leiden tot een (redelijk) compleet overzicht.

Vrijwel uit alle landen van de wereld

Wat ons vooral heeft verbaasd, is het aantal bezoekers uit zoveel verschillende landen die onze site bezoeken. Nederland en België liggen voor de hand, we schrijven immers Nederlandstalige artikelen. Bezoekers uit Frankrijk, Spanje en Portugal begrijpen we ook nog wel vanwege overwinteraars of geëmigreerde Nederlandssprekenden die ons vele mailtjes sturen met vragen hoe ze brood kunnen bakken zoals je dat in Nederland kan kopen. Duitsland begrijpen we ook wel omdat het beide Germaanse talen zijn. Bezoekers uit Zuid-Afrika is ook nog voor te stellen vanwege de verwantschap van de twee talen. Maar dat we in de afgelopen twaalf maanden bezoekers mochten ontvangen uit vrijwel alle landen van de wereld hadden we niet verwacht en begrepen we zelfs eerst niet.

Van Afghanistan, Albanië, Algerije tot Vietnam, Zambia en Zimbabwe, vrijwel ieder land is vertegenwoordigd. Google meldde ons dat vanuit maar tien landen géén bezoekers zich hebben gemeld. Dat waren de Westelijke Sahara, Mauritanië, Equatoriaal-Guinea, Gabon, Congo-Brazzaville, Eritrea, Jemen, Tadzjikistan, Kirgistan en Noord-Korea.

Je zal je wellicht afvragen, is dat niet héél vreemd dat een Nederlandstalige site in vrijwel ieder land op de wereld wordt geraadpleegd? Dat vonden wij ook. Het antwoord kregen we, ongevraagd, van één van de bezoekers die in het Engels ons een vraag stelde en aangaf dat zij de artikelen leest via een online-vertaaldienst (dus in haar lokale taal). Aha!

De desbetreffende bezoekster stelde ons vragen over een artikel dat over bloem en meel gaat, want via de online-vertaling werd het artikel niet heel duidelijk.

Dat zit namelijk zo, in het Nederlands taalgebied zijn wij redelijk uniek dat we twee woorden hebben om het type meel te beschrijven. Die termen zijn meel en bloem. Feitelijk hebben we er drie, want we maken nog (zelfs in de wet vastgelegd) een verschil tussen meel en volkorenmeel. Maar wat weinig mensen weten, volkorenmeel kan je wel meel noemen, maar meel hoeft nog geen volkorenmeel te zijn en dat lijkt in eerste instantie heel vreemd, hier leggen we het verschil uit.

In veel talen, bijvoorbeeld in het Engels en Duits kent men dit onderscheid tussen bloem en meel niet. Alles heet daar "meel" zoals het Engelse "flour" of het Duitse "mehl".

De vertaling van de zin: let vooral op het verschil dat er bestaat tussen bloem en meel, werd vertaald als "pay particular attention to the difference that exists between flour and flour" en tja, die twee keer "flour" riep vragen op, vandaar dat die bezoeker ons mailde en om verduidelijking vroeg.

Voor degene die zich afvragen hoe men in het buitenland dan aangeeft dat je meel of bloem moet gebruiken, daar gebruikt men een toevoeging op het woord meel, met meestal een typegetal.

Zo is het Duitse type 405 mehl gelijk aan ons bloem en is type 1050 mehl een voorbeeld van wat wij "meel" noemen, wat dus nog iets anders is dan volkorenmeel. Het "type-getal" geeft aan, kort door de bocht, de hoeveelheid zemelen die in het meel zitten omdat men het volkorenmeel sterk of minder sterk gezeefd heeft. Een laag type-getal geeft aan dat er weinig zemelen in zitten, een hoog type-getal bevat meer zemelen (en gelijk ook meer mineralen en vitaminen).

Dank jullie wel

Wij willen afsluiten door jullie te bedanken voor het in ons gestelde vertrouwen en de vele complimenten die we in het afgelopen jaar hebben mogen ontvangen. Dat stimuleert enorm om steeds weer tijd te vinden om deze site uit te bouwen.


Foutje of aanvulling? Stuur ons een reactie

populair

home­

laatste toevoegingen